Bok: När kejsaren var gudomlig

Teema: kuukauden ruotsinkielinen kirja / Tema: månadens svensk bok

när kejsaren var gudomligJulie Otsuka: När kejsaren var gudomlig
(Bonnier pocket 2014 / översättning: Ulla Roseen, omslag: Jojo Form)

Boken placerar sig i Förenta staterna och det är andra världskriget på gång. Amerikaner med japansk bakgrund blir fiender efter attacken mot Pearl Harbor och därför samlas de till ett interneringsläger.

Tidigare har jag läst ganska många böcker om andra världskriget, men de har varit alltid ur europeisk synpunkt. Det var ganska intressant att se hurdant det var i Amerika då och å andra sidan var det intressant att bekanta mig i ett minoritet som jag inte kände.

Julie Otsuka har själv född i Amerika, men hon har japansk bakgrund. Hon har skrivit även boken Vi kom över havet och jag är ganska säker att jag ska läsa den senare.

Jag läser ganska mycket på svenska och det känns litet svårt och dumt att skriva på finska om en bok som man har inte publicerat här. Meningen är att jag bloggar ungefär en gång per månaden någon bok som finns bara på svenska.

(Näitä tekstejä ruotsinkielisistä kirjoista ruotsiksi tulee jatkossa ehkä kerran kuussa. Kommenttiboksissa sopii huudella, jos joku kaipaa jotain tiivistelmää suomeksi.)

One thought on “Bok: När kejsaren var gudomlig

  1. Pingback: Kurjen siivillä Itä-Aasiaan | Kirjamatkat

Leave a Reply

