Kirjabloggaajien dekkariviikko

Suomalaisilla kirjabloggaajilla on tällä viikolla dekkariviikko. Itse olen innostunut dekkareista vasta äskettäin enempi ja vielä tosi rajoittunut lukija, koska mulle kelpaa vain ne tietyt kirjailijat. Teemaviikko tuli sikäli hyvään aikaan, että mun oli muutenkin tarkoitus postata jossain välissä suosikkejani genrestä.

musta aurinkoOuti Pakkanen. Outi Pakkasen kirjoista pidän, koska ne ei ole “oikeita” dekkareita, vaan niissä pyöritetään jossain määrin myös ihmissuhde- ja ruokajuttuja, kun murhat yms. rikosjutut saattaa olla ihan sivuosassa. Olen siis tosi herkähkö lukija ja saan paineita liian jännistä kirjoista. Ja Helsinki-kuvausta täytyy toki myös kehua, kaupunkikuvaukset kirjoissa on aina plussaa. Omasta mielestäni paras kirja on ehkä Yön yli, jossa tapahtumaympäristönä on Lauttasaari ja jossa menneisyyden tapahtumat sotkeutuvat nykyisiin. Blogissa olen esitellyt kirjan Musta aurinko.

Eeva Tenhunen. Tenhusen dekkarit taitavat olla klassikoita sekä tyyliltään että muutenkin. En ole muutamaan vuoteen näitä lukenut, mutta muistan tykänneeni melkein kaikista paljon. Mustat kalat on odotellut e-kirjana pitkään, niin yritän saada sen uusintaluettua ja blogattua joskus kesän aikana.

Pirkko Arhippa. Teokset on klassisia puzzle-dekkareita. En ole kaikkia kirjoja vielä lukenut, mutta projekti on ollut menossa jo pari vuotta. Kirjoissa on tietynlaista samankaltaisuutta ja toisteisuutta, joten luen näitä yleensä muutaman kirjan erissä, etten saa yliannostusta. Toistaiseksi paras on ehkä ollut Kuoleman koordinaatit, tykkäsin etelänaparetki-teemasta. Tarkoitus olisi kirjoittaa jostain kirjasta blogiinkin!

rei shimura yakuzan jäljilläSujata Massey. Rei Shimura -sarja on nyt menossa ja tykkään kovasti. Blogissa olen esitellyt kirjan Rei Shimura yakuzan jäljillä.

Alexander McCall Smith. Mma Ramotswe -sarjan olen lukenut kokonaan ja joitakin osia olen lukenut uudestaan, kun olen kaivannut jotain kevyttä välipalaa. Kunnollisia dekkareita nämäkään eivät ole, kun pääpaino on afrikkalaisen arjen kuvaamisessa ja se just näissä on parasta. Nämäkin on tehty aika samalla kaavalla, mutta se ei haittaa, kun ei lue montaa putkeen. (Olin ihan varma, että olisin jostain jo kirjoittanut tänne, mutten tainnutkaan olla – täytyy korjata vahinko.)

Testauksen perusteella tulevia suosikkilistalaisiani ovat varmaankin nämä: Alan Bradley, Donna Leon ja Robert Galbraith.

Tulevalta dekkari-lukulistalta löytyvät ainakin seuraavat kirjailijat: Virpi Hämeen-Anttila, Marco Malvaldi ja Samuel Davidkin.

2 thoughts on “Kirjabloggaajien dekkariviikko

  1. MarikaOksa

    Olen lukenut Tenhuselta vain Mustat kalat, mutta siitä tykkäsin tosi paljon. Ihanan kesäinen kirja, eikä liian raaka. Pakkasen kirjoja en ole lukenut, mutta aina silloin tällöin hänen kirjoistaan näkee juttuja blogeissa ja vähän on alkanut kiinnostaa. Leppoisammat dekkarit toimivat minulle erityisesti kesällä (mikähän siinäkin on, että syksyllä ja talvella on kiva uppoutua raaempiin ja synkempiin tarinoihin…).

    Like

    Reply
    1. Veera Post author

      Hmm, jos syksyn ja talven pimeys sopii niihin ihmisten pimeisiin puoliin ja aurinko sulattaa aivot, ettei kykene lukemaan vaativia kirjoja…. :D

      Like

      Reply

Leave a Reply

