Kirja: Lähdin Istanbuliin

Tänään on viidennen kirjabloggaajien klassikkohaasteen aika. Tällä kertaa sitä isännöi Tekstiluola.

lähdin istanbuliin

Mika Waltari: Lähdin Istanbuliin
(WSOY 2008)

Oma valintani piti tällä kertaa olla kotimainen, koska on tämä satavuotisjuhlavuosi ja aiempiin haasteisiin olen lukenut ulkomaisen kirjan. Toisaalta suomalaisia kirjoja on tullut luettua aikanaan sen verran, ettei ole niin paljoa aukkoja paikattavana enää, kun kuitenkin aiemmin lukematon kirja oli tarkoitus valita. Mika Waltari on mulle jäänyt mysteeriksi suurimmaksi osaksi, tähän mennessä on tullut luettua vain Komisario Palmut.

Vanhempia matkakertomuksia en ole juurikaan lukenut ja siksi innostuin, kun löysin joskus Waltarilta tämän Lähdin Istanbuliin. Kirjailija lähti vuonna 1947 Turkkiin keräämään aineistoa tuleviin kirjoihinsa ja teki matkastaan tämän kirjan. Sinne kuljetaan meri- ja maateitse Ranskan, Sveitsin ja Italian kautta.

Matkailu on aikanaan ollut huomattavasti hankalampaa kuin nykyään. Se on ollut hitaampaa, ulkomaisten rahojen saaminen ja kuljetus säädeltyä, kaikkea pitänyt selvitellä eri tavalla ilman nettiä. Toisaalta matkailun perusajatus ei ole kadonnut mihinkään ja Euroopasta löytyy edelleen samaa henkeä kuin tuolloinkin, perusnähtävyydetkin on edelleen samoja.

Eipä tässä nyt sitten mitään erityistä kommentoitavaa ollut. Ei tullut hirveä kipinä lukea enempi Waltaria tai hankkia jotain muuta vanhaa matkakertomusta perään, kun kuitenkin Juhani Ahon matkakirjakin on jo kuuntelussa. Oli tämä vaihtelun vuoksi välipalana kuitenkin kiva kirja ja olen tyytyväinen, että sain nyt haasteen kunniaksi luettua.

6 thoughts on “Kirja: Lähdin Istanbuliin

  1. Marika Oksa

    Taidan vinkata tätä miehelleni, jos häneltä vaikka on kirja lukematta. Hän pitää juuri näistä vanhempaan aikaan sijoittuvista matkekertomuksista, ja Waltarista noin ylipäänsä.

    Like

    Reply
    1. Veera Post author

      Mä vasta aloittelen omaa Waltari-kautta. Sinuhea olen monta kertaa meinannut ottaa haasteeseen luettavaksi, mutta aina vaihdan sen muuksi.

      Like

      Reply
  2. Tuomas

    Kauas (ainakin tuon ajan mittapuulla) ulkomaille matkustamisen ajankuvana varmaan olisi ihan kiintoisa. Ehkä kuitenkin otan Waltarilta ensimmäiseksi luettavaksi sen Sinuhen, harkitsen sitä varmaan taas seuraavaan klassikkohaasteeseen. :D

    Like

    Reply
    1. Veera Post author

      Mä olen harkinnut Sinuhea tähän mennessä jokaiseen haasteeseen, mutta aina olen kuitenkin lukenut jonkun muun.

      Like

      Reply

Leave a comment